
Naše město samozřejmě žije společně se železnicí 365 dnů v roce, tedy nic divného. V příštím roce tomu bude právě 175 let, kdy zde 20. srpna projel první oficiální vlak z Olomouce do Prahy. Proto je Česká Třebová se železnicí za tuto dobu jistě již dokonale spojena. Letos prvního ledna jsme si připomněli 170. výročí připojení "zkratky" - tedy dnešní trati 260 do Brna a letos 1. prosince si můžeme ještě připomenou 95 let od postavení nové budovy železničního nádraží a telegrafního úřadu. Právě tato dvě posledně uvedená výročí si budeme moci připomenout v dubnu letošního roku, kdy bude ve čtvrtek 4. dubna v městském muzeu slavnostně zahájena "Výtvarná výstava se zaměřením na železnici". Její obsah bude velmi zajímavý a zájemce o železnici určitě překvapí. Výstava jistě nebude jen čtyřdenní, ale navštívil ji budeme moci po celý duben i květen. V dalších dnech po zahájení výstavy je připravován zajímavý a náročný doprovodný program. Uskuteční se projekce filmů o železnici, ve kterých bude mít nezastupitelnou roli právě naše železniční stanice a město, a také komentovaná prohlídka budovy železniční stanice Česká Třebová, která letos společně s vedlejším "poštovním a telegrafním úřadem" slaví svoje pětadevadesátiny. A navíc Město Česká Třebová zajišťuje také nostalgickou jízdu parního vlaku také po letošní jubilantce, tedy trati č. 260 Česká Třebová - Brno. Trať na Brno je stále významnější a tak není divu, že se její výročí bude připomínat ještě znovu v červnu letošního roku, kdy bude organizátorem oslav město Svitavy. Vždyť právě tato trať spojila Svitavy se světem po železných kolejích. Městské muzeum Svitavy uspořádá výstavu a ve spolupráci s městem, ale i dalšími městy na železniční trati pořádá další nostalgickou jízdu parního vlaku. Připomeňme také to, že město Svitavy bylo již před 20 lety centrem oslav 150. výročí této trati a ve svitavské restauraci Slavia se tehdy (9. prosince 1998) konal slavnostní banket k výročí za účasti ministra dopravy A. Peltráma, který do Svitav přijel parním vlakem z Brna. Tehdy to byla právě dokončená nejmodernější koridorová čerstvě elektrifikovaná trať.
|