.: 60. let vysílače Kojál



Vysílač Kojál slaví 60 let. Je o 2 metry nižší než Eiffelova věž



            Jedna z nejvyšších staveb Česka, vysílač Kojál nedaleko Brna, oslaví 3. března 60 let od spuštění pravidelného vysílání. Patří k důležitým součástem infrastruktury společnosti České Radiokomunikace a dokládá tradici i velkou oblibu pozemního televizního vysílání (DVB-T).

Vysílač Kojál byl jedním z vysílačů s vynikajícím dosahem, naladěno ho mělo asi 2,5 milionu obyvatel tehdejšího Československa. Pokrývá jižní a střední Moravu, i část východních Čech.

Spuštění vysílače Kojál 3. března v roce 1959 byla velká sláva. Jeho konstrukce svařená z ocelových trubek, kterou navrhl inženýr Josef Wanke, vyrostla do výšky 322,4 metru a je téměř stejně vysoká jako Eiffelova věž v Paříži. Ve své době byl u nás nejvyšší stavbou.

V roce 1984 byl dokonce vysílač při generální přestavbě zvýšen do 340 m, nyní je třetí nejvyšší stavbou v Česku.

Jeho historie je i historií televizního vysílání v Česku, začínal s vysíláním jednoho černobílého programu, postupně přibyly další programy i barevné vysílání. Vysílač byl zmodernizován při přechodu z analogového na digitální vysílání a další modernizací prochází v rámci přechodu na nejmodernější vysílací standard DVB-T2, který divákům nabídne další možnosti interaktivních služeb a propojení televizního vysílání s internetem.

Kojál potvrdil i důležitou roli pozemního televizního vysílání v krizových situacích a právě z něj se vysílalo při obsazení tehdejšího Československa spojeneckými vojsky.



Vysílač se stavěl v letech 1956 až 1958 a měřil 322 metrů. V letech 1984 až 1986 dělníci starý stožár demontovali a nahradili novým o celkové výšce 340 metrů. Dnes je třetí nejvyšší stavbou v České republice.





800kW záložní generátor. Ten je schopen převzít veškerou spotřebu objektu do 20 sekund od výpadku elektřiny na vysokonapěťovém přívodním vedení (které je sem pro jistotu přivedeno hned ze dvou různých směrů). Dieselagregát značky Caterpillar je trvale předehřívaný, bohužel dnes je poněkud obtížnější do něho sehnat palivo, neboť s běžně prodávanou naftou není kompatibilní.