.: V České Třebové se srazily dva nákladní vlaky :.


Trosky sražených vlaků zmizí až v lednu

Odstraňování nehody dvou nákladních vlaků v České Třebové se protáhne.

Když se nákladovým nádražím první prosincovou neděli těsně před šestou hodinou ráno ozvala ohlušující rána, drážní hasič Jiří Cibulka se chystal na denní směnu. Jako velitel přijel s devíti dalšími muži ve chvíli, kdy už záchranáři měli v péči třicetiletého strojvedoucího společnosti IDS Cargo, který vyskočil z lokomotivy vlaku, s nímž minul návěstidlo zakazující jízdu a srazil se s před ním již rozjíždějícím se nákladním vlakem společnosti ČD Cargo.



„Kámen ze srdce nám spadl, když jsme věděli, že se to nestalo na hlavní trati, nebyly ohroženy lidské životy a neunikaly žádné nebezpečné látky. Při pohledu na kupu železa to člověku šrotuje, co bude následovat. Brzy jsme věděli, že to nevyřešíme během jednoho dne,“ popsal situaci velitel směny Jiří Cibulka, který ten den neřešil nic jiného.

Srážka dvou vlaků se pro českotřebovskou jednotku drážních hasičů co do rozsahu materiálních škod zapíše jako ta největší. Drážní inspekce předběžně vyčíslila škody na 150 milionů korun. Největší starost hasičům nedělala škoda na vykolejené lokomotivě, ani vzpříčené vagony na přepravu dřeva, ale vykolejená cisterna zařazená ve vlaku na vedlejší koleji. „Největším nebezpečím mohlo být sesunutí cisterny převážející velmi hořlavé kapaliny. Sice byla prázdná, ale nevyčištěná, proto jsme ji zabezpečili řetězy,“ řekl Cibulka. Rizikem byly i tři nahnuté sloupy trakčního vedení stojící v blízkosti srážky. „Celý prostor jsme museli zabezpečit, aby nedošlo k dalším sesuvům zdemolovaných vagonů. O jeden vagon se sloup opřel,“ dodal Cibulka.

Nefungovaly brzdy?

Drážní hasiči měli ještě jeden důležitý úkol. Vyndat ze zdemolované lokomotivy tzv. černou skříňku, která průběh jízdy zaznamenává. Podle informací MF DNES měl strojvedoucí, který před srážkou vyskočil z lokomotivy, vypovědět, že mu na lokomotivě selhaly brzdy. Pravda vyjde najevo až během vyšetřování.

Sílu nárazu, ke kterému došlo v osmdesátikilometrové rychlosti, odhalily naplno snímky drážních hasičů pořízené z dronu. Dva do sebe zaklíněné vlaky, ze kterých zbyla jen hromada šrotu, nebude jednoduché odstranit. Ke srážce, při které vykolejilo 19 vozů a lokomotiva Siemens Vectron, došlo na vjezdové koleji, která je zhruba uprostřed celé skupiny 13 kolejí, což odstraňování následků srážky neusnadní. „Likvidace následků nehody se budou odvíjet od demontáže poškozeného trakčního vedení. Jakmile budou troleje dole, do prací se může zapojit těžká technika a vozy se mohou začít rozebírat,“ vysvětlil velitel drážních hasičů v České Třebové Luboš Číž.

Podle železničářů k odstranění vykolejených vagonů a vysypaného materiálu dojde pravděpodobně až v první polovině ledna. „Nasazení těžké techniky je čistě v režii vlastníka vozů, dopravce IDS Cargo,“ dodala mluvčí.

V minulých dnech elektromontéři pracovali na demontáži poškozeného trakčního vedení a připravovali se na výstavbu dočasného stožáru, aby se do této části třebovského uzlu znovu dostaly elektrické vlaky. Železničáři stihli i přemístit vedlejší vlak, který místo havárie více zpřístupní. „V následujících dnech dojde k odstranění vozů, které prozatím zůstávají na koleji 103. Správa železnic následně provede opravu koleje, skončit by měla 20. prosince,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Třicetiletý strojvůdce, který vyskočil z nákladního vlaku, si pouze zlomil ruku. Od vážnějšího úrazu ho v lese stožárů a návěstidel zřejmě ochránila vysoká sněhová pokrývka. „Utrpěl pouze lehčí zranění horní poloviny těla,“ sdělila mluvčí záchranky Alena Kisiala. Druhý strojvůdce zraněn nebyl.

Nehoda se stala na vjezdovém nádraží rozsáhlého českotřebovského železničního uzlu. Přijíždějící vlak s nákladem obilí při nepovolené jízdě tzv. řízl výhybku a narazil do zadní části vlaku, který se rozjížděl.