Trosky sražených vlaků zmizí až v lednu
Odstraňování nehody dvou nákladních vlaků v České Třebové se protáhne.
Když se nákladovým
nádražím první prosincovou neděli
těsně před šestou hodinou ráno ozvala
ohlušující rána, drážní hasič Jiří Cibulka
se chystal na denní směnu. Jako velitel
přijel s devíti dalšími muži ve chvíli,
kdy už záchranáři měli v péči třicetiletého
strojvedoucího společnosti IDS Cargo,
který vyskočil z lokomotivy vlaku, s
nímž minul návěstidlo zakazující jízdu
a srazil se s před ním již rozjíždějícím
se nákladním vlakem společnosti ČD
Cargo.
„Kámen ze srdce nám spadl, když
jsme věděli, že se to nestalo na hlavní
trati, nebyly ohroženy lidské životy a neunikaly
žádné nebezpečné látky. Při pohledu
na kupu železa to člověku šrotuje,
co bude následovat. Brzy jsme věděli,
že to nevyřešíme během jednoho dne,“
popsal situaci velitel směny Jiří Cibulka,
který ten den neřešil nic jiného.
Srážka dvou vlaků se pro českotřebovskou
jednotku drážních hasičů co
do rozsahu materiálních škod zapíše
jako ta největší. Drážní inspekce předběžně
vyčíslila škody na 150 milionů
korun. Největší starost hasičům nedělala
škoda na vykolejené lokomotivě, ani
vzpříčené vagony na přepravu dřeva,
ale vykolejená cisterna zařazená ve vlaku
na vedlejší koleji. „Největším nebezpečím
mohlo být sesunutí cisterny převážející
velmi hořlavé kapaliny. Sice
byla prázdná, ale nevyčištěná, proto
jsme ji zabezpečili řetězy,“ řekl Cibulka.
Rizikem byly i tři nahnuté sloupy
trakčního vedení stojící v blízkosti srážky.
„Celý prostor jsme museli zabezpečit,
aby nedošlo k dalším sesuvům zdemolovaných
vagonů. O jeden vagon se
sloup opřel,“ dodal Cibulka.
Nefungovaly brzdy?
Drážní hasiči měli ještě jeden důležitý
úkol. Vyndat ze zdemolované lokomotivy
tzv. černou skříňku, která průběh
jízdy zaznamenává. Podle informací
MF DNES měl strojvedoucí, který před
srážkou vyskočil z lokomotivy, vypovědět,
že mu na lokomotivě selhaly brzdy.
Pravda vyjde najevo až během vyšetřování.
Sílu nárazu, ke kterému došlo v osmdesátikilometrové
rychlosti, odhalily naplno
snímky drážních hasičů pořízené z
dronu. Dva do sebe zaklíněné vlaky, ze
kterých zbyla jen hromada šrotu, nebude
jednoduché odstranit. Ke srážce, při
které vykolejilo 19 vozů a lokomotiva
Siemens Vectron, došlo na vjezdové koleji,
která je zhruba uprostřed celé skupiny
13 kolejí, což odstraňování následků
srážky neusnadní. „Likvidace následků
nehody se budou odvíjet od demontáže
poškozeného trakčního vedení. Jakmile
budou troleje dole, do prací se může zapojit
těžká technika a vozy se mohou začít
rozebírat,“ vysvětlil velitel drážních
hasičů v České Třebové Luboš Číž.
Podle železničářů k odstranění vykolejených
vagonů a vysypaného materiálu
dojde pravděpodobně až v první polovině
ledna. „Nasazení těžké techniky je
čistě v režii vlastníka vozů, dopravce
IDS Cargo,“ dodala mluvčí.
V minulých dnech elektromontéři pracovali
na demontáži poškozeného trakčního
vedení a připravovali se na výstavbu
dočasného stožáru, aby se do této části
třebovského uzlu znovu dostaly elektrické
vlaky. Železničáři stihli i přemístit
vedlejší vlak, který místo havárie
více zpřístupní. „V následujících dnech
dojde k odstranění vozů, které prozatím
zůstávají na koleji 103. Správa železnic
následně provede opravu koleje, skončit
by měla 20. prosince,“ uvedla mluvčí
Správy železnic Nela Friebová.
Třicetiletý strojvůdce, který vyskočil
z nákladního vlaku, si pouze zlomil
ruku. Od vážnějšího úrazu ho v lese stožárů
a návěstidel zřejmě ochránila vysoká
sněhová pokrývka. „Utrpěl pouze
lehčí zranění horní poloviny těla,“ sdělila
mluvčí záchranky Alena Kisiala. Druhý
strojvůdce zraněn nebyl.
Nehoda se stala na vjezdovém nádraží
rozsáhlého českotřebovského železničního
uzlu. Přijíždějící vlak s nákladem
obilí při nepovolené jízdě tzv. řízl
výhybku a narazil do zadní části vlaku,
který se rozjížděl.
|