Nejstarší česká kabinová lanovka jezdí 90 let. Vezla uhlí, gazík i rodičku

Ještě než se vlekaři vrhnou do ostré fáze příprav na zimní sezonu, připomene si Černá hora v Krkonoších 90 let od vzniku první kabinkové lanovky v Česku. Stavba v roce 1927 zabrala firmě Františka Wiesnera patnáct měsíců, dráha vedla z centra Janských Lázní až na vrchol Černé hory a měřila 3,1 kilometru.
Přepravovala turisty a školáky dvěma proti sobě jedoucími kabinami. Měla kapacitu 120 osob za hodinu a jízda trvala 15 minut. Bez větších potíží sloužila od 31. srpna 1928 až do roku 1980, kdy ji nahradila lanovka modernější.
„Na vrcholu Černé hory byla ubytovací zařízení s kapacitou několika stovek hostů, díky organizované rekreaci ROH plná v létě i v zimě. Spousta zaměstnanců tu žila s rodinami, takže děti z Černé hory jezdily do školy v zimě na lyžích a zpátky lanovkou,“ připomněl ředitel SkiResortu Černá hora - Pec Petr Hynek. Kabinka za ta léta zažila mnohé.

„Lanovka navazovala na poslední autobus, který přijížděl do Janských Lázní ve 22.15 hodin. Pod jednou z kabin vlekaři jednou sváželi i automobil GAZ, který zde uvízl, když nasněžilo dřív, než se čekalo,“ vyprávěl Hynek.
Lanovka na Černou horu vyvážela také uhlí a jednou v noci roku 1960 se musela rozjet mimořádně kvůli ženě, která na rekreaci začala rodit.
Stavba modernější lanovky začala v roce 1969 a zabrala firmě Transporta Chrudim jedenáct let.
„První oběhová kabinková lanovka v Česku vznikla v trase, která se používá dodnes. Od roku 1980 sloužila 12 let, pak se kabinky vyměnily za nové od rakouské firmy Swoboda,“ poznamenal šéf areálu.
V privatizaci lanovku v roce 1996 prodaly České dráhy firmě Mega Plus, která ji vlastní dodnes. „Lanovka měla přepravní kapacitu 460 osob za hodinu, což absolutně neodpovídalo potřebám sjezdového lyžování. V roce 2006 proto vznikla osmimístná kabinka od firmy Doppelmayr. Demontáž původní lanovky začala po Velikonocích a současně jsme stavěli novou. Ta se rozjela už po čtyřech měsících prací,“ dokončil výklad Hynek.
Lanovka Černohorský Express vyjíždí od parkoviště v Janských Lázních dodnes. Za hodinu přepraví 1500 osob a cesta z Janských Lázní na vrchol Černé hory s převýšením 566 metrů trvá 7,5 minuty.

Historii lanovky si skiareál v Janských Lázních připomene v sobotu a v neděli programem plným her. Lanovka bude jezdit celý víkend za zvýhodněnou cenu 90 korun, děti do devíti let sveze zdarma. V sobotu jsou v parku Kabinka připraveny soutěže, dospělí mohou navštívit komentované prohlídky k historii lanovek.



Lanovka na Černou horu, 1928 - Původní kyvadlová lanovka od firmy František Wiesner z roku 1928 s původní kabinou

Lanovka na Černou horu, rok 1928 - Slavnostní otevření lanovky

Lanovka na Černou horu, kolem roku 1930

Lanovka na Černou horu, rok 1928

Lanovka na Černou horu, druhá generace kabin z 50. let

Lanovka na Černou horu, 80. léta - Kabinková lanovka Transporta (odlišná trasa od původní lanovky) s 1. generací čtyřmístných kabinek typu LK-01 z Orličanu Choceň (1980 - 1992)


Lanovka na Černou horu, 1993 - Kabinková lanovka Transporta (na snímku v dolní stanici) po rekonstrukci v roce 1991. Vyměnily se původní kabinky za Austro-Panorama od rakouské firmy Swoboda a instalovaly se automatické staniční dopravníky (takže obsluha již nemusela posunovat ve stanicích kabinky ručně jako u původní lanovky z roku 1980.)

Lanovka na Černou horu, 1969 - Původní sjezdovka z Černé hory vedla v průseku lanovky


|