.: Přestavba uzlu v České Třebové



Přestavba českotřebovského železničního uzlu za 17 miliard začne 3. března

Nakonec až v březnu, tedy s více než dvouměsíčním zpožděním, začne plánovaná modernizace českotřebovského železničního uzlu, půjde o vůbec největší investici do železnice v historii Česka. Zvýší se rychlost vlaků, stavbaři zvýší všechna nástupiště, na které výtahy také nově zajistí plně bezbariérový přístup. Obnovou projde několik desítek mostů a propustků. Obyvatelé České Třebové mají ocenit snížení hluku z železniční dopravy a také propojení přednádraží se Semanínskou ulicí díky nové lávce nad kolejištěm.

Původně měla začít rekonstrukce už na konci loňského roku. Nakonec se tak stane až 3. března.

Železniční uzel Česká Třebová prošel poslední zásadní rekonstrukcí v 50. letech minulého století během elektrizace celého hlavního tahu z Prahy na východ republiky. Vlaky dnes projíždějí osobním nádražím i po nákladních kolejích maximálně 60 km/h. Díky modernizaci se jejich rychlost zvýší na 80 km/h.

Cestující mají získat bezbariérový přístup na nástupiště, která díky normové výšce 550 milimetrů nad kolejí umožní pohodlný nástup do vlaků. Realizace stavby se předpokládá od letošního prosince do prosince 2031 a náklady mají dosáhnout přibližně 17 miliard korun. Skoro polovinu z toho zaplatí Evropská unie.

Jde dokonce o vůbec největší železniční zakázku v historii Česka. Minulý týden v ní došlo podle webu Zdopravy.cz k dvěma důležitým posunům. Jednak uplynul termín pro podání nabídek do soutěže s maximální cenou 17,845 miliardy korun. A současně Správa železnic (SŽ) zasmluvnila dotaci z Evropské unie ve výši přes sedm miliard korun na celou stavbu.



"Kolik firem a s jakými cenami se do soutěže přihlásilo, není jasné. Zatímco Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) obvykle pár desítek minut po otevření obálek zveřejňuje ceny a počty nabídek na svém profilu zadavatele, Správa železnic tradičně mlčí a ani anonymizovaná data o nabídkách nepublikuje," poznamenal server Zdopravy.cz.

Dopravní a energetický stavební úřad zahájil řízení o stavebním povolení podle webu na přelomu léta a podzimu. Cestujících se zatím práce příliš nedotknou, k hlavním omezením dojde od roku 2027. Rekonstrukce měla původně začít v říjnu letošního roku, hotová by měla být v prosinci roku 2031.

Přestavbou projde nejen celé osobní nádraží v České Třebové, ale zlepší se také technické parametry pro potřeby nákladní dopravy. Stejně tak se modernizují i navazující úseky do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové. Součástí prací na těchto úsecích bude mimo jiné i rekonstrukce mostů zajišťujících mimoúrovňové křížení kolejí z nákladové části stanice s traťovými kolejemi a další stavební úpravy.

"Zmodernizuje se více než 58 km kolejí, na kterých se upraví celkem 400 výhybek. Obnovou projde 30 mostů a 15 propustků. Nově vybudovaná nebo zrekonstruovaná nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 km. Celá železniční stanice bude zapojena do dálkového ovládání z Centrálního dispečerského pracoviště Praha," uvedla už dříve Správa železnic.



Modernizace českotřebovského uzlu jede naplno, tragédie jako v Pardubicích nehrozí



Slavnostní poklepání na nablýskanou kolejnici dnes stvrdilo již rozběhnutou rekonstrukci největší železniční křižovatky v zemi. Modernizace českotřebovského uzlu, která potrvá šest let, by měla omezit osobní dopravu jen na jeden rok.

Letos je to přesně 32 let, co začal stát postupně modernizovat první železniční koridor mezi Prahou a Brnem. Původní plány na dokončení v roce 2003 rychle vzaly za své. Těžko si však někdo dokázal představit, že rekonstrukce nejvytíženější trati nebude v celé své délce dokončena ani po třech dekádách.

Teď se zdá, že se světlo na konci tunelu začíná objevovat. Na sklonku minulého roku začala přestavba českotřebovského železničního uzlu, který zatím koridorizaci unikal.

Již rozjeté práce na jedné z nejdůležitějších železničních křižovatek v zemi si dnes přijel osobně prohlédnout premiér Petr Fiala za doprovodu ministra dopravy Martina Kupky, kteří společně s generálním ředitelem Správy železnic (SŽ) stavbu za téměř 20 miliard korun slavnostně zahájili.

„Zahajujeme dnes opravdu historickou významnou stavbu v dějinách České republiky, neboť Česká Třebová je klíčovým železničním uzlem už od poloviny 19. století. Bohužel poslední výrazná modernizace proběhla v polovině minulého století a stanice už dnes nesplňuje nároky na dnešní provoz a vytížení. Jsme přesvědčeni, že jsou splněny všechny podmínky, aby stavba byla dokončena v roce 2031,“ řekl premiér Petr Fiala ke klíčové investici, na kterou sedm miliard korun poslala Evropská unie.

Jeden z nejvytíženějších železničních uzlů je dnes za hranou životnosti. Denně jím projede kolem 500 vlaků. Kromě výměny 72 kilometrů kolejí a 173 výhybek dojde k náhradě desítek kilometrů drátů trakčního vedení. Rychlost vlaků se na průjezdu stanicí zvýší z 60 na 80 km/h. Podle generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody jde o investici, kterou svým rozsahem česká železnice nepamatuje.



„Po těchto peronech jsem v roce 1993 chodil jako výpravčí a dnes přišlo to, co jsme si už tehdy všichni přáli,“ řekl Svoboda.

Po modernizaci se lepšího komfortu díky novým nástupištím a výtahům dočkají nejen cestující, ale i obyvatelé České Třebové, kteří se mohou těšit na tišší provoz vlaků díky protihlukovým stěnám a kolejnicovým absorbérům hluku. Stezku odvahy nebudou muset absolvovat lidé v dlouhém a nepříliš přívětivém podchodu u Korada. Ve stejných místech ho nahradí ocelová lávka spojující blízké přednádraží se Semanínskou ulicí.

Skončí také úzký podchod ke společnosti CZ LOKO, který nahradí stávající podchod k nástupištím, který bude prodloužen až za kolejiště, odkud bude vést snazší cesta do průmyslové zóny.

Práce jako první začaly v prostorách nákladového nádraží, které je nutné opravou kolejiště a výhybek připravit na rok 2028, kdy tudy začnou odklonem jezdit expresy a rychlíky, neboť stavbaři se pustí do kompletní rekonstrukce osobního nádraží a hlavních traťových kolejí s vyloučením provozu. Ve stejném roce tak dojde k největšímu snížení komfortu pro cestující veřejnost. Kromě nového zabezpečovacího zařízení a nových kolejí se budou stavět kompletně nová bezbariérová nástupiště.

Nejhorší bude pro cestující rok 2028

„Prvních stavebních počinů si cestující veřejnost téměř nevšimne. Výraznější změny nastanou v roce 2028, kdy regionální dopravu nahradí autobusová doprava. Omezení se tedy bude týkat jen vlaků, které v České Třebové svoji jízdu začínají nebo končí. Dvě nová provizorní nástupiště, která vzniknou za stávajícím čtvrtým nástupištěm, budou sloužit jen pro zastavování dálkových vlaků. Chceme, abychom výlukovou činnost napasovali do jednoho roku,“ řekl generální ředitel SŽ.

Vyloučení všech vlaků z osobního nádraží podle něj přestavbu čtyř nových nástupišť včetně kolejiště v porovnání s mnohem vytíženějším uzlem Pardubice výrazně urychlí.

Stavební práce si vyžádají přepnutí původního reléové zabezpečovačky do provizorního zabezpečovacího provozu, u kterého se po neblahých zkušenostech s tragickou železniční nehodou v Pardubicích počítá s provozem evropského zabezpečovače ETCS i během stavby.

Bezpečnost i během stavby zajistí ETCS

„Česká Třebová je již pod režimem ETCS. V rámci výlukové činnosti zde bude zaveden tzv. ETCS Stop, aby se při výluce zabezpečovací techniky zajistilo to stěžejní, tedy jeli na návěsti ,Stůj’, tak vlak automaticky zastaví,“ dodal Svoboda.

Nehrozí tak situace z loňského června v Pardubicích, kdy po zrušení liniového zabezpečovače provoz na frekventované trati stál jen na pozornosti strojvedoucího, který se neřídil tím, co viděl na návěstidle.

Zredukují se i současná stavědla, ze kterých je celá stanice včetně seřaďovacího nádraží řízena. Vše bude ovládáno z nového regionálního dispečerského stanoviště, které vznikne v sousedství ústředního stavědla 019, kde dnes provoz největšího železničního uzlu v zemi řídí během pracovní směny pět výpravčích.

„Z nového dispečerského pracoviště bude řízena hlavní trať od Hoštejna až po Choceň spolu s dalšími regionálními tratěmi v okolí. Výpravčí budou řídit hlavně seřaďovací nádraží, provoz na osobním nádraží bude řízen dálkově z Prahy,“ řekl náměstek přednosty českotřebovského uzlu Pavel Kvapil. Projekt počítá s celkovou úsporou necelých 16 zaměstnanců.

Modernizaci českotřebovského železničního uzlu, o které se mluvilo desítky let, mají na starost firmy Eurovia CZ, STRABAG Rail, Chládek a Tintěra, Pardubice a Elektrizace železnic Praha, které uspěly v tendru.

Vizualizace modernizace železničního uzlu Česká Třebová:










Premiér Petr Fiala slavnostně zahájil rozsáhlou modernizaci železničního uzlu Česká Třebová

Premiér Petr Fiala a ministr dopravy Martin Kupka v pondělí 3. března 2025 slavnostně zahájili modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Projekt počítá se zvýšením traťové rychlosti, rekonstrukcí nástupišť pro bezbariérový přístup, zlepšením komfortu a bezpečnosti cestujících či zkrácením jízdních dob. Celková přestavba by měla být hotova do konce roku 2031.


Celkovou přestavbou v České Třebové projdou jak koleje, které využívají osobní vlaky, tak i část určená pro nákladní dopravu. Uzel v České Třebové patří mezi nejrozsáhlejší a také nejvýznamnější ve střední Evropě, denně jím projede až pět set vlaků. „Investice do dopravy jsou jednou z priorit naší vlády, proto mě těší, že pokračujeme v trendu zrychlování železnice, kterou vnímáme jako klíčovou pro přeměnu Česka v moderní zemi otevřenou novým výzvám a příležitostem. Nyní zahajujeme jednu z největších železničních staveb v éře samostatné České republiky. Modernizace českotřebovského uzlu je významná v kontextu celé Evropy, protože je to důležitá křižovatka i pro mezinárodní vlaky. V neposlední řadě pak projekt přispěje k lepšímu komfortu a bezpečnosti cestujících," uvedl předseda vlády Petr Fiala.


O rozsahu prací svědčí fakt, že obnovou projde téměř 72 kilometrů kolejí a desítky kilometrů trolejového vedení. Stavbaři zmodernizují 173 výhybek a zrekonstruují 30 mostů. Součástí stavby bude i rekonstrukce přemostění, která zajišťují propojení nákladní části stanice s hlavní tratí.

„Nádraží i přilehlé město historicky tvoří jeden celek, proto je pro místní obyvatele dobrou zprávou, že dopady z provozu vlaků budou díky protihlukovým stěnám a absorbérům hluku mnohem menší než dosud. Vlaky přitom při průjezdu samotnou stanicí zrychlí ze 60 na 80 km/h,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

V rámci stavby se v celé stanici vybuduje nový informační systém. Zrekonstruují se všechna nástupiště včetně zastřešení, jejich zvýšení umožní pohodlný nástup do vlaků. Obnovou projde i stávající podchod, ze kterého se cestující dostanou výtahy pohodlně až na nástupiště.

Zhotoviteli prací jsou společnosti EUROVIA CZ; Chládek a Tintěra, Pardubice; STRABAG Rail a Elektrizace železnic Praha. Celkové investiční náklady stavby dosahují 19,5 mld. Kč. Realizace projektu byla schválena Evropskou unií ke spolufinancování z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Výše dotace může dosáhnout maximálně na zhruba 7 mld. Kč, což je historicky nejvyšší získaná dotace z programu CEF. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.