.: Metrans

 

.: Stavba kontejnerového terminálu

 

Pokračování stavby terminálu k 16. 9. 2012

Pozorovateli, který má možnost sledovat pokračující stavbu kontejnerového terminálu téměř denně v reálu, připadá, že se na staveništi příliš mnoho nového od našeho posledního vstupu neuskutečnilo. Opak je však pravdou. Koleje jsou položené, zaštěrkované, podbité. Výhybky jsou osazené elektromotorickými přestavníky. Ty však doposud nejsou zapojeny, elektronické stavědlo pro Metrans se teprve zřizuje. Výhybky pak budou nejen dálkově ovládané, ale přibude k nim ohřev výměn, který by měl zajistit bezproblémovou činnost i při nepříznivých sněhových podmínkách. Návěstidla stojí (nevím, zda je to správný termín pro trpasličí návěstidla, která jsou na obou zhlavích u každé koleje). Dokončuje se uložení kolejí pro portálové jeřáby, které se staly novou dominantou celého nádraží. Ty zde budou v budoucnu celkem 3, poslední by měl být dovezen a smontován zhruba za měsíc. Obsluha jeřábů se již zaučuje v centru Metrans v Uhříněvsi. Úpravy jsou prováděné i na příjezdové komunikaci za mostem, který překračuje příjezdovou a odjezdovou kolej. Zde vzniká opěrná zeď z kamenů, uložených v drátěných koších. Kousek od nich vzniká zázemí pro překladiště, které je vytvořeno z montovaných buňek. Nad nimi se právě v těchto dnech montuje konstrukce střechy, která celé prostranství bude chránit před nepřízní počasí. Buduje se také oplocení celého pozemku překladiště, již dnes jsou patrná místa, kde budou brány do překladiště. Podle vyjádření investora bylo k polovině září provedeno 80% stavebních prací. Zbývá dokončit oplocení překladiště, osvětlení celého areálu a vrátnici. Celá stavba má být dokončena koncem roku 2012. Tím skončí 1. etapa, další 2. etapa pak bude navazovat. Tou bude výstavba depa pro prázdné kontejnery, kterými budou manipulovat kolové překladače. Tato etapa má být zahájena v první polovině roku 2013. Třetí etapou pak bude stavba opravny vozů a kontejnerů a stavba administrativní budovy pro centrální dispečink.

Překladiště zabírá pozemky o výměře 138 tisíc metrů čtverečních, 6 kolejí pro manipulaci s kontejnerovými vozy mají každá užitečnou délku 700 metrů. Čtyři koleje vedou pod portálovými jeřáby, dvě mimo. Z počátku provozu překladiště zde bude zpracováváno 20 vlaků denně s určením do 5 cílových stanic v Evropě, později zde má být zpracováno až 40 vlaků denně. Obě zhlaví překladiště budou elektrifikovány (patky jsou již hotové). Vlaky budou vedeny elektrickými lokomotivami, které na konci troleje stáhnou sběrač a na kolej dojedou samotíží.



Příjezdová kolej do terminálu od vjezdového nádraží. V popředí návěstidlo, které bude dovolovat jízdu, v pozadí po obou stranách koleje jsou sloupky pro bránu. Růžová budova je bývalá kompresorová stanice pro spádoviště a trafostanice TS 8.



Pohled na kolejiště terminálu od vjezdového nádraží.



Výhybky na terminálu jsou opatřeny elektromotorickými přestavníky, kolejiště je upravené.



Jeřáby Metrans, nová dominanta nádraží. K nim zhruba za měsíc přibude další.



Jeřáby přes širokoúhlý objektiv.



Ještě jeden pohled na jeřáby, tentokrát v kontrastu se světlem.



Zázemí pro provoz terminálu, nad kterým je montována konstrukce zastřešení.



Pohled na zhlaví terminálu směrem k odjezdové skupině.



Pohled na terminál od zhlaví k odjezdové skupině. V popředí je kolejová dráha pro jeřáby. Vpravo se připravuje zázemí a montuje konstrukce zastřešení. Buňky jsou částečně zakryty novou kamennou zdí u sjezdu z mostu.



Nově natřené námezníky čekají na osazení, aby pak vytvořily hranice kolejí.



Pohled na výtažnou kolej z terminálu a kolej, směřující z terminálu na jižní spojovací kolej, kterou se pak vlaky dostanou do odjezdové skupiny.



Ještě jeden pohled na odjezdovou kolej z terminálu a návěstidla. Nízké sloupky naznačují, kde bude z této strany brána terminálu.