.: Metrans

 

.: Stavba kontejnerového terminálu

 

Zkušební provoz kontejnerového překladiště Metrans Č. Třebová

Celý rok 2012 jsme sledovali jednu z největších staveb v České Třebové, budování kontejnerového překladiště spol. Metrans. Stavba byla dokončena, provoz překladiště byl povolen od 12. 12. 2012. Původní plány o zpracování jednoho páru vlaků denně v prosinci 2012 se neuskutečnily, vlak nakonec žádný nedorazil, přijelo jen několik kontejnerových vozů s kontejnery různých velikostí. Zkušební provoz tak byl zahájen bez oficialit a jeho hlavním zaměřením je seznámení všech zaměstnanců Metrans s činnostmi, které je čekají při ostrém provozu překladiště. Jeřábníci si tak mohou v klidu odzkoušet ovládání jeřábů, kolosů, které se staly novou dominantou nádraží. S různými typy kontejnerů si mohou vyzkoušet nakládání kontejnerů na vozy, jejich snesení a uložení na odkládací prostory. A tak je možné nyní sledovat, jak se kontejnery stěhují po areálu, kladou se na sebe, vedle sebe, na vozy a dolů z vozů, které jsou umístěné na několika kolejích. Zároveň se tak ověřuje technika a v klidu se mohou vychytávat různé závady, které se bezesporu u tak složitého zařízení čas od času vyskytnou. Stejnou činnost provádí i obsluha stavědla. Velín stavědla je umístěn v provozní budově, která vznikla semknutím několika buněk, jejich vzájemným propojením. Stavědlo je elektronické, označené Modest-Pes od firmy První Signální. Signalista ovládá stavění vyhybek, návěstidel a obou bran do areálu pomocí počítače a myši kliknutími na příslušné prvky na obrazovce počítače. Také toto zařízení je nutno nyní odzkoušet, zvláště v podmínkách zimy, která je největším náporem na elektronickou techniku. Ale i mechanickou část stavědla, vyhybky, je potřeba pečlivě odzkoušet, aby spolehlivě fungovala. Právě sníh, který před několika dny napadl, bylo ho tolik, že zakryl koleje i vyhybky, může v zimě působit nemalé problémy. Tento sníh tak poprvé potrápil obsluhu stavědla. Obsluha tak mnohdy bude muset teplou kancelář stavědla opustit a dojít i několik set metrů k vyhybkám a pomocí koštěte, lopaty a škrabky vyhybky vyčistit, aby dále fungovaly. Signalista nemá přímý výhled na kolejiště areálu, posun bude sledovat na obrazovce počítače, popř. na monitoru, pomocí průmyslových kamer. Doladění, opravy a dokončování probíhá na všech zařízeních v celém prostoru překladiště. Dokončuje se také montáž zabezpečovací techniky, která je nutná k tomu, aby monitorovala narušení vstupu osob, které nemají co pohledávat v obvodu překladiště. Přibudou průmyslové kamery, obsluha stavědla bude mít tak vizuální kontrolu na brány kolejově napojenými s nádražím ČDC. Kontrolu tak bude mít i ochranka u silničního vjezdu. Areál musí splňovat také celní ochranu, neboť se zde budou překládat kontejnery, dopravované pod celní kontrolou ze zemí mimo Schengen. Dokončovací práce probíhají také na třetím jeřábu, který byl instalován v listopadu. K dolaďování dochází i mezi pracovišti ČDC a Metrans, aby od ledna bylo spojení bezproblémové. Pracovníci ČDC, kteří se budou podílet na obsluze, posunu a odbavení vlaků v areálu překladiště, provádějí seznámení s provozním řádem a poznání pracoviště v areálu Metrans. V areálu překladiště je povolená rychlost 30 km/hod, při sunutí 20 km/hod. Délka kolejí se pohybuje od 825 do 885 metrů. Číslování kolejí je postupné, od jižní spojovací koleje, čísly 901 – 906. Příjezdová kolej od vjezdového nádraží je číslo 901a, kusá kolej ve směru k odjezdovému nádraží je číslo 901b. Každá z kolejí je vybavená seřaďovacími návěstidly. Seřaďovací návěstidla jsou rovněž u vjezdů do areálu, navíc v koleji 901a před vjezdem na vjezdové nádraží je umístěna výkolejka. Ostrý provoz se tak rozjede během ledna 2013 a v květnu by překladiště mělo fungovat na plný výkon s předpokládaným počtem vlaků 25 párů za den. Vlaky sem budou dojíždět a odjíždět hlavně na východ, ale budou zde i relace do Rotterdamu, Hamburku a na další kontejnerové terminály i v západní Evropě.



Zimní náladovka, pohled na terminál.

Pro nás zřejmě touto reportáží konči sledování proměn staveniště překladiště Metrans. Stavba byla ukončena, rozjíždí se vlastní činnost, po Novém roce začnou do a z České Třebové proudit nové kontejnerové vlaky, za plotem budou růst řady kontejnerů s nejrůznějším zbožím pro zákazníky po celém světě. Skončila první etapa výstavby terminálu Metrans, další etapa, pakliže bude zahájena, se opět stane cílem našeho zájmu a budeme i nadále návštěvníky našich stránek průběžně seznamovat s rozšiřováním terminálu. Vlaky, které sem budou přijíždět a opět odjíždět, bude z části vozit Metrans svými lokomotivami, z části sem budou zajíždět stroje dalších dopravců. Část vlaků sem bude vozit rovněž ČD Cargo, hlavně modernizovanými stroji 363.5. Provoz se tedy zdá, že bude pestrý a zajímavý. Před několika týdny probleskla ve sdělovacích prostředcích zpráva o výstavbě dalšího kontejnerového terminálu, tentokrát v Lichkově. Také tento terminál by měl být převážně překládkový, vlak – vlak, a vybudován by měl být hned vedle nádraží, v prostorách po dřevařské továrně, která se za léta nečinnosti proměnila v ruinu. Zda tento terminál dojde k realizaci, přinese teprve čas.



Zimní pohled na terminál bez kontejnerů, za několik týdnů bude areál plný barevných kontejnerů.



Pohled ze stanoviště strojvedoucího na vjezd do areálu Metrans, návěstidlo Se 901 zakazuje jízdu, brána se otevírá.



Pohled ze stanoviště strojvedoucího na vjezd do areálu Metrans, návěstidlo Se 901 povoluje jízdu dále, brána je otevřená.



Jeden z prvních kontejnerů.



Na koleji č. 904 stojí vozy, areál je zatím v relativním klidu.



Pohled na jeřáby Metrans.



Lokomotiva 742.199 z 3. zálohy při poznání pracovníků ČDC v areálu Metrans.



Pohled na jeřáb Metrans.



Takto vypadá pracoviště signalisty Metrans.



Reliéf kolejí na obrazovce stanoviště signalisty.



Ještě jeden pohled na vozy na kontejnery.