.: Metrans

 

.: Stavba kontejnerového terminálu

           Dne 2. září 2011 vydal Stavební úřad potřebné stavební povolení pro dlouho očekávanou výstavbu kontejnerového překladiště na místě tzv. bývalé montážní základny v České Třebové. Záměrem firmy METRANS pro kombinovanou kontejnerovou dopravu po Evropě je vybudovat v České Třebové své kontejnerové překladiště obdobně, jako např. v Praze-Uhříněvsi nebo Dunajské Stredě na Slovensku. V minulosti se o výstavbě kontejnerového překladiště hovořilo také v nedalekých Rudolticích v Čechách. Od tohoto záměru bylo ale nakonec upuštěno. Česká Třebová se nachází na strategicky výhodnějším místě, přímo na křižovatce hlavních dopravních koridorů z Rakouska, Německa, či Slovenska.

          Vhodné pozemky pro výstavbu překladiště se našly v místě původní tzv. montážní základny, v sousedství nákladového nádraží Střed. Ta zde vznikla v polovině 80. let pro potřeby železničního vojska. Byla tu montována kolejová pole pro rozsáhlé opravy železničních tratí v širokém okolí České Třebové. Po zrušení železničního vojska byly prostory opuštěny, vybudovaná kasárna byla nejprve ponechána svému osudu a po jejím zdevastování a rozkradení byly žalostné zbytky strženy. Zůstaly jen koleje a jeřábová dráha, místy staré kolejnice a zapomenuté pražce. Pak základnu využívaly k montážním pracím firmy, podílející se na výstavbě koridoru nejprve z České Třebové do Brna, později i mezi Pardubicemi a Olomoucí. Pak i koleje osiřely, využívaly se jen sporadicky pro montáž nebo demontáž kolejových polí různými firmami. Pouze asfaltové plochy, kdysi sloužící pro příjezd aut, byly využívány autoškolami jako cvičná dráha.

           Plocha nabízí dostatečný prostor pro šest průjezdných kolejí, výtažnou kolej a ideální je také pro možnost napojení na spojovací kolej od vjezdového a odjezdového nádraží. Pozemky byly vykoupeny městem a 14. února 2011 mělo dojít k jejich předání stavební firmě s podmínkou, že do šesti let Metrans začne stavět. Jinak o pozemky přijde. Definitivní stavební povolení vydal Stavební úřad dne 2. září 2011. Do té doby probíhaly pouze přípravné práce k terminálu, jako oprava a rozšíření silničního nadjezdu nad nákladní spojkou z odjezdové skupiny na Olomouc a Brno, nově také příjezdová komunikace od stavědla 015 mezi tunely u Korada. Samotné stavbě tedy již nic nebrání. Je třeba vybudovat betonové odkládací plochy pro kontejnery, jeřábové dráhy a jeřáby, koleje pro kontejnerové vlaky, elektrifikovanou vlečku ke kolejišti SŽDC, technické zázemí areálu s vrátnicí a oplocením, osvětlení areálu, a další nezbytné věci, např. elektrické a vodovodní přípojky. Samotný terminál by měl přednostně sloužit k překládání kontejnerů z vlaku na vlak. Z vlaku na kamion spíše jen pro obsluhu nejbližšího okolí. Podle stavebního povolení by práce měly být dokončeny do 31. 12. 2012 a jsou rozděleny na 7 fází. Plánuje se také další rozšíření areálu s vybudováním dispečerského pracoviště pro řízení pohybu kontejnerů.



Opuštěné kolejiště vojenské základny se brzy stane staveništěm.



Opuštěné kolejiště vojenské základny, v pozadí za stromy je kolejiště Střed.



Opuštěné kolejiště vojenské základny, v pozadí stavědlo 015 pro spádoviště.



V těchto místech bude vjezd a vrátnice na zamýšleném kontejnerovém překladišti.



Pohled na budoucí staveniště. Od jara, kdy zde byly vykácené stromy a další vegetace se nic dalšího doposud neuskutečnilo.



Pohled na druhou stranu budoucího staveniště, kde bude zhlaví překladiště směrem k odjezdovému nádraží.



Pohled na část staveniště, kolej v popředí je spojka z vojenské základy.



Pohled na část staveniště, štěrkové náspy dávají tušit budoucí kolejovou pláň. V pozadí most nad kolejemi 100 a 200, který byl pro účely překladiště minulý rok opraven.



Část nového náspu na budoucím překladišti.